hr
+385 99 525-8911
information@rijeka-airport.hr
-->

Novosti

Stavovi Zračne luke Rijeka u svezi situacije od 04svi24

06.05.2024

Poštovani,

Slijedom
medijskih napisa u razdoblju 03-05svi24 primite na znanje i stavove i
postupanja Zračne luke Rijeka d.o.o. osobito u svezi situacije od 04svi24.



·     
u svezi situacije tijekom koje su putnici dana 04svi24 u
izoliranoj situaciji hodali od putničke zgrade na Zračnoj luci Rijeka do
parkiranih vozila koji su bili nepropisno parkirani na samoj državnoj
prometnici DC103 napominjem bez ugibališta. Tijekom iste situacije vozila tri
prijevoznika su po nalogu pravne osobe Katarina Line d.o.o. iz Opatije, a iako
im ulazak na područje Zračne luke Rijeka d.o.o. nije onemogućen, parkirali
vozila na samoj državnoj prometnici DC103 te na samoj prometnici otvorili prtljažnike
čiji gabariti su prelazili i u suprotni trak prometnice i ukrcavali putnike i
prtljagu u ista vozila  čime su ne samo te putnike već i ostale sudionike
u prometu doveli u opasnost. Činjenica je da je ista situacija organizirana
unaprijed i za organizatore nije bilo u interesu da se ne dogodi, jer tada ne
bi ispunili medijski prostor kako bi se pritisnulo ZLR da eto umanji cijene za
koje oni eto drže da nisu primjerene iako organizator događaja ni prošle godine
kada su bile „niže“ nije platio iste. Da ponovimo tvrtka Katarina line d.o.o. je prošle
godine na Zračnoj luci Rijeka d.o.o. aktivnosti komercijalnog odvoza putnika
obavljala „na crno“ u kojim aktivnostima je uhvaćena, ograničena i pozvana na
plaćanje pa razumijemo ogorčenost.



·     
o
istome događaju je protiv navedenih sudionika događaja od 04svi24 podnijeta
kaznena prijava nadležnim tijelima zbog dovođenja u opasnost putnika i ostalih
sudionika u prometu
.



·     
u datoj situaciji na korist privatnog kapitala/novca
interesa pojedinog/ih trgovačkih društava poput Katarina Line-a i podugovornih
prijevoznika svjesno je sigurnost putnika dovedena u neposrednu opasnost s
namjerom. Zar je novac pojedinca važniji od sigurnosti putnika pa čak  i
komoditeta ostalih putnika do te mjere da privatna tvrtka namjerno uzurpira
državnu cestu za vlastite potrebe i to jedinu koja ide do kritične
infrastrukture odnosno aerodroma?



·     
nadalje
zakupac prijevoza pritom čini se angažira prijevoznika primjerice Šljuka, Obrt
za prijevoz, a čiji su djelatnici u proteklim godinama u najmanje dva navrata
verbalno i fizički nasrnuli na djelatnike službe sigurnosti Zračne luke Rijeka
d.o.o. od koji neki djelatnici imaju blizu 60 godina starosti
.



·     
nadalje, iznimno je bitno napomenuti kako je vlasnica
navedene tvrtke Katarina Line kritizirajući cijene iz cjenika Zračne luke
Rijeka vlastiti cjenik prijevoza odbila javno obznaniti na traženje ZLR jer to
je eto valjda tajna.



·     
i za kraj ovog dijela iznimno je bitno ponoviti kako je ista
gospođa očito zaboravila napomenuti kako je tijekom cijele 2023 godine a pored
obavljanja prijevoza koji je naplaćivala zrakoplovnim putnicima po čini se
značajnim cijenama…istu naknadu korištenja parkinga tijekom 2023 po tim cijenama
nije platila iako je bila upozorena i pozvana u više navrata tijekom 2023 na
plaćanje od strane komercijalne službe ZLR smatrajući valjda da je to javna
površina umjesto vlasništvo ZLR pa ona tamo može eto što god hoće raditi puneći
pritom vlastite džepove.



 



Zrakoplovna
linija poslije kojeg slijetanja je navedena pravna osoba izvela performans je
inače uvedena isključivo i jedino uz poticajne mjere Zračne luke Rijeka d.o.o.
nakon dugog niza godina građenja odnosa sa prijevoznikom koji je jedan od
najutjecajnijih na području EU. Navedena pravna osoba Katarina Line-a koristi
iste letove jer joj to tako financijski odgovara i molimo da ne ugrožava isti
odnos sa zrakoplovnim prijevoznikom svojim nepromišljenim postupcima ili
postupcima svojih istomišljenika. Konstatacije gdje Hauptfeld kako bismo
trebali dati besplatan parking kako bismo povećali broj letova pokazuju samo
trivijalno nepoznavanje funkcioniranja sustava zračnog prometa. No izazivamo
istu prijedlogom da zajedno osiguramo promotivne besplatne pakete za posade i
putnike na zrakoplovnim linijama kako mi našim uslugama i na parkingu tako i
ona u svojim smještajnim jedinicama i brodovima…



Zračna luka Rijeka d.o.o. (dalje u tekstu ZLR) je trgovačko društvo u
mješovitom vlasništvu RH i ostalih JLS s područja PGŽ-a i financira se
isključivo iz vlastitih prihoda poslovanja.



Suvlasnici naravno uvijek mogu ulagati u osnovna sredstva kako bi
podigli vrijednost odnosno unaprijedili imovinu. ZLR je vlasnik zemljišta i
crpi prava te ispunjava obveze iz upravljanja istim.



Pored značajnog broja licenci, ista je ovlaštena za poslove privatne
zaštite tako i za poslove prijevoza putnika u cestovnom prijevozu. ZLR obavlja
usluge shuttle prijevoza sa vlastitim kombi vozilima za niz destinacija dok
prema središtu regije ima ugovor sa autobusnim prijevoznikom Olivari d.o.o koji
ugovor dijelom sufinancira kako bi osigurala povezanost prema središtu regije i
mogućnost povezanosti prema otocima na način da putnici iz Omišlja sa
prijevoznikom po izboru nastave putovanje. Pritom imamo jasno definirane i
predodređene cijene gdje cijena iznosi 15 eur po putniku do Grada Rijeke
primjerice što je udaljenost od cca 30 km ili cca 0,50 eur/km po novom cjeniku.
Usporedbe radi ostali prijevoznici istu uslugu pružaju po cijeni od 2 eur/km…



Ovaj oblik prijevoza na raspolaganju je svim putnicima a ne samo
turistima. Zračnu luku Rijeka d.o.o. koriste i naši i strani radnici, đaci,
studenti itd. Nije jedini i isključivi fokus samo na turistima.



Zrakoplovne linije uvode prijevoznici koji analitikom „BIG DATA“ seta
podataka ustvrde potražnju za zrakoplovnim prijevozom na ovom tržištu pri čemu
napominjemo da kada bi ta potražnja bila dostatna ne bi bilo potrebe za
poticanjem ove vrste prijevoza na razne načine.



Poticanje za otvaranje novih linija odvija se na slijedeći način:



1.       Popustom na vlastite
usluge koje aerodrom odobrava prijevozniku kroz politiku popusta – trenutno ZLR
daje zrakoplovnim prijevoznicima daleko i neusporedivo veće popuste od svih
zračnih luka u RH do razine od 99% popusta na svoje usluge no isto nije dovoljno
već su potrebna i druge vrste poticaja;



2.       Financijskim
sredstvima koje ZLR dodatno plaća zrakoplovnim prijevoznicima za otvaranje
linija vlastitim novcem;



3.       Projektima
oglašavanja kojima sustav TZ-a osobito regionalni TZ plaća zrakoplovnim
prijevoznicima za promociju linija a koja sredstva su u najvećoj mjeri
prikupljena nametom odnosno boravišnom pristojbom koji nije vlasništvo
smještajnog kapaciteta koji ga ubire već je namijenjen radu sustava TZ-a
pojednostavljeno rečeno ili u nekim slučajevima kao u Zadarskoj županiji od
gospodarstva (privatni novac obrtnika i tvrtki)



 



Međutim, zbog vrlo loše angažiranosti Regionalne TZ Kvarnera a koja
čini se i postojećim sredstvima raspolaže u nemali broj slučajeva
u interesu pojedinaca koji sjede u skupštinama, turističkim vijećima i
nadzornim odborima iste. Isto ne funkcionira i podacima i financiranjem se
manipulira od strane TZ. Pa ću tako navesti primjer kada odluče sufinancirati
vlak koji vozi putnike iz regije srednje Europe dok pritom tvrtka čiji
zaposlenik sjedi u tijelima TZ obavlja neke od transfera s istog vlaka. U isto
vrijeme TZ Kvarnera odbije zahtjev Poljskog nacionalnog zrakoplovnog
prijevoznika LOT koji tada posljedično ukine jedine četiri linije iz Poljske
koje je imao i to sve četiri prema Rijeci.



U ovoj regiji postoje i tvrtke javnog prometnog sektora te mali
privatni poduzetnici i obrtnici koje vrlo često nitko ništa ne pita iz
regionalne TZ već se isti vode interesima nekolicine tvrtki ili pojedinaca,
poput ranije navedene Katarina Line-a a koje su čini se povezane interesno s
istima te koje odlučuju o raspodjeli javnog novca iz proračuna TZ Kvarnera,
vrlo često posredno čini se u vlastitom interesu dok istovremeno čine ili
utječu samo na manjinski postotak smještajnih kapaciteta ili aktivnosti regije.
 Odluka o tome tko će biti u sustavu regionalnog TZ je odluka regionalne
politike koja je i odgovorna za ovakav sastav tijela i (NE)rad regionalnog
TZ-a.



Zanimljivo
je da su takvim postupanjem nepodržavanja Zrakoplovnih prijevoznika na njihov
zahtjev doveli da situacije da su u 4 godine 4 zrakoplovna prijevoznika
otkazala svoje zrakoplovne linije prema Rijeci
dok turizam u RH bilježi
značajan rast, no gospodi to očito nije nimalo važno jer ne utječe na njihove
tvrtke i profite istih. I 5ti zrakoplovni prijevoznik je najavio slični
scenarij za 2025 ukoliko njegove linije tijekom 2024 ne pokažu ciljani rezultat.
Naravno da u tom slučaju predstavnik UHPA-e kao ni Obrtnička komora Rijeka isto
ne smatra osobito važnim!



 



Na
zahtjeve zrakoplovnih prijevoznika prema regionalnoj TZ za sufinanciranje,
 te konstatacije kojim zrakoplovni prijevoznici navode ukoliko punjenje
kapaciteta zrakoplova ne bude zadovoljavajuće biti će primorani otkazati
linije, regionalna TZ odgovara, kako smo mi, eto, cestovna destinacija, te im
je isti rizik prihvatljiv! Nažalost kada takvu tezu da smo isključivo cestovna
destinacija u medijima ponovi i Predsjednik TZ Kvarnera, G Komadina, tada
situacija postaja još neizglednija za zrakoplovne prijevoznike.



Tijekom
proteklih godina jedan od predstavnika jedne od 10 najvećih zrakoplovnih
kompanije EU na sastanku u prostorijama PGŽ s ekipom iz regionalne TZ
razmatrajući mogućnost uvođenja velikog broja linija u ovu regiju, uz tražene
poticaje, nakon samo 1,5 sati rasprave je zaključio kako nema nikakve osnove za
suradnju te isti prijedlog povukao do neke druge prilike…



S
druge strane kao ZLR ne možemo si priuštiti da bilo koji zrakoplovni
prijevoznik otkazuje linije već moramo sami, bez pomoći samointeresnih
organizacija, poput UHPAe i Obrtničke komore  i regionalne TZ, pomoći
zrakoplovnim prijevoznicima, da otvore nove zrakoplovne linije te namjeravamo
sve one tvrtke koji ostvaruju korist od ovog načina prijevoza koji se borimo
razvijati na bilo koji način uključiti u sufinanciranje rizika samih
zrakoplovnih prijevoznika.



 



Kada
predstavnici interesnih udruga poput UHPA-e, obrtničke komore i nekolicina
pojedinaca iz privatnih tvrtki dociraju predstavnicima ZLR ili čak zrakoplovnim
prijevoznicima o poslovno prihvatljivom odnosu tada im poručujemo kako bi za
konstruktivan razgovor bilo potrebno ZLR pozvati na sastanak na kojem se
polemizira oko cjenika usluga iste ZLR, primjer petak 03svi24, umjesto što kroz
medije pokušavaju vršiti pritisak  i kroz inscenirane izolirane situacije
kao 04svi24 a koje štete ne samo turizmu RH jer ovdje govorimo i o našim
putnicima koji nisu turisti. Ovakvim postupanjem zastupate isključivo interese
tvrtki koje su vaše članice. Zanimljivo da na navedeni sastanak u Obrtničkoj
komori nije pozvan nitko od 17 taxi prijevoznika koji su uredno ugovorili svoje
usluge i to po novom cjeniku. Naravno pozvali ste primjerice jednog od taksista
kojem nije dozvoljen pristup na ZLR zbog ranijih događaja ili gore navedenog
predstavnika obrta za prijevoz koji je u više navrata nasrnuo na djelatnike
Zračne luke Rijeka d.o.o. Ne očekujemo da predstavnici raznih interesnih udruga
zastupaju interese ostalih putnika zato ćemo isto sami nastaviti činiti.



Bilo
bi svakako oportuno na isti sastanak pozvati tada i predstavnika radnika u NO
ZLR koji je ujedno i šef službe sigurnosti ZLR koji vrlo dobro poznaje
situaciju te sprječava metode kojima su i pojedini sudionici sastanka pokušali
eskivirati plaćanja sve s obrazloženjima u konačnici kako je to „eto površina
ZLR javno dobro i možemo što hoćemo“. Ne slažemo s tim i isto ne možemo
dopustiti.



Da
zaključimo, Zračna luka Rijeka d.o.o. će i dalje iznimno velikim sredstvima na
godišnjoj razini u iznosu od cca 1 MEUR što je pak više od 30% ukupnih prihoda
trgovačkog društva ZLR pomoći zrakoplovnim prijevoznicima snositi rizik
razvijanja zrakoplovnih linija prema ovoj regiji što čini sa svim prihodima do
kojih dolazi poslovnim aktivnostima, a putnicima na istim linijama namjeravamo
osigurati pouzdan i dostupan prijevoz po povoljnim cijenama. Od onih dionika
gospodarstva osobito turističkog sektora koji ostvaruju značajne koristi od
aktivnosti zrakoplovnih prijevoznika očekujemo značajan doprinos kako bismo
zrakoplovnim prijevoznicima pomogli smanjiti rizik u postavljanju linija
uzimajući u obzir kako je zrakoplovni prijevoz iznimno skupa poslovna aktivnost.
Od sustava TZ očekujemo promociju destinacije na udaljenim tržištima kako bi
zrakoplovni prijevoznici imali razloga uvesti nove linije.



U
svezi aktualne teme cjenika postupiti ćemo kako smo naveli u dopuni odredbi
istog cjenika od03tra24 kojim se primjena u dijelu za povremeni i shuttle
prijevoz prolongira do 29ožu2025 do kada svakako očekujemo značajno
uključivanje navedenih sudionika u projekte na koje će sudjelovanje biti
pozvani te vlastitim financijskim sredstvima sudjelovati zajedno s ostalim
sudionicima u poticanju zrakoplovnih prijevoznika. Poradi aktivnosti istih
zrakoplovnih prijevoznika svi zajedno ostvarujemo značajne prihode.



Pritom namjeravamo spriječiti svako postupanje interesnih udruga,
privatnih obrta, tvrtki i turističkih agencija koje istim tim putnicima
namjeravaju inducirati dodatne, ne male troškove prijevoza uvjeravajući ih
pritom da za isto nema alternative i pritom profitirajući nemjerljivo.
Ponavljamo, poticanjem zrakoplovnih prijevoznika vlastitim prihodima i
transparentnim prikazom prijevoznih usluga štitimo javni interes te svaki
prihod ulažemo ponovno u isto. U isto vrijeme svaki od sudionika sastanka od petka
u Obrtničkoj komori u Rijeci 03svib24 posredno i neposrednog štite samo i
isključivo privatni interes/kapital. Zar mislimo da jedna UHPA štiti interese
običnih putnika koji nisu turisti. Štiti interese tvrtki koje putnicima uzimaju
novac pa je za pokušati razumjeti takvo postupanje i pravdanje vlastitog
postojanja.



Pretpostavljamo
kako su za pojedine privatne interese najkvalificiraniji čelnici onih javnih
tvrtki koji podilaze upravo tim privatnim interesima, no na Zračnoj luci Rijeka
Uprava se vodi kako svim pozitivnim propisima RH tako i interesima svojih
korisnika poput zrakoplovnih prijevoznika, svih putnika, ne samo turista, naših
djelatnika, te gospodarskim interesima trgovačkog društva Zračna luka Rijeka
d.o.o.



 



Uz
dužno poštovanje/



Uprava
Zračne luke Rijeka d.o.o





Za
predstavnike medija stojimo na raspolaganju u svezi mogućih upita/pojašnjenja.

Oglasi
Partneri